Znajdź Pomoc – Centrum Wsparcia Opiekunów nieformalnych/faktycznych osób niesamodzielnych na terenie powiatu bocheńskiego

Fundacja Onkologiczna Rakiety w partnerstwie CHANGE4GOOD NOT-FOR-PROFIT realizuje projekt pt.: Znajdź Pomoc – Centrum Wsparcia Opiekunów nieformalnych/faktycznych osób niesamodzielnych na terenie powiatu bocheńskiego

Cel projektu

zapewnienie dostępu do usług społecznych 200 osobom niesamodzielnym i ich opiekunom, szczególnie osobom będących osobami zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym zamieszkałych na terenie powiatu bocheńskiego. Cel ten zostanie zrealizowany poprzez oferowanie usług edukacyjno- informacyjnych dla opiekunów; wsparcia z zakresu specjalistycznego poradnictwa indywidualnego a także grupowego, kursy z zakresu opieki, grupy wsparcia, dostęp do platformy i infolinii, dodatkowo poprzez działania informacyjne dla podmiotów działający na rzecz grupy docelowej a także poprzez zapewnienie wsparcia w postaci opiekunów i asystentów dla osób niesamodzielnych oraz turnusy wytchnieniowe dla opiekunów i ich podopiecznych.

Celem projektu jest deinstytucjonalizacja świadczonych usług oznaczająca przejście od opieki instytucjonalnej do opieki świadczonej na poziomie lokalnych społeczności. Wszystkie działania projektowe realizowane są w oparciu o zasady równości szans i niedyskryminacji.

Okres realizacji

Zadania projektowe zwiększą dostępność usług społecznych dla 200 osób, a przedsięwzięcie jest realizowane w okresie: 1.01.2020- 31.03.2022 na terenie powiatu bocheńskiego.

Grupa docelowa

W Projekcie może wziąć udział osoba spełniająca łącznie poniższe kryteria udziału:

a) jest mieszkańcem powiatu bocheńskiego (woj. małopolskie) rozumieniu Kodeksu Cywilnego tzn.

mieszkać/przebywać z zamiarem stałego pobytu,

b) należy do grupy osób:

  • osoba niesamodzielna (może być niepełnoletnia) tj. osoba, która ze względu na stan zdrowia, podeszły wiek lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego. Osoba niesamodzielna, to taka osoba, u której z powodu naruszenia funkcji organizmu stwierdza się ograniczenia aktywności powodujące konieczność długotrwałego albo stałego wsparcia innej osoby w celu zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych.

lub

  • pełnoletni opiekun nieformalny osoby niesamodzielnej, tj. opiekująca się osobą niesamodzielną, niebędąca opiekunem zawodowym i niepobierająca wynagrodzenia z tytułu opieki.

Działania

Ze względu na specyfikę grupy docelowej i problematykę projektu planuje się mobilny charakter świadczonych usług. W ramach utworzonego centrum planuje się oferowanie następujących usług:

  1. Wsparcie „managera opieki”- lokalnego koordynatora opieki. Głównym celem usługi jest zapewnienie wsparcia merytorycznego ułatwiającego realizację opieki w środowisku domowym, a także kontrolowanie sytuacji na miejscu, służenia radą, instruktażem, informacją. Usługa managera opieki wychodzi naprzeciw potrzebie wsparcia opiekunów w bieżących problemach wynikających ze sprawowanej opieki. Dla Uczestnika/Uczestniczki Lokalny koordynator sporządza Indywidualny Plan Pomocy i Wsparcia opracowany na podstawie oceny sytuacji zdrowotno-życiowej. Wsparcie managera opieki udzielane każdemu Uczestnikowi projektu jest od dnia sporządzenia diagnozy potrzeb do końca okresu realizacji projektu tj. do dnia 31.12.2021 r.
  2. Konsultacje indywidualne z psychologiem/prawnikiem/pedagogiem/rehabilitantem. Usługi specjalistyczne, których wymiar zostaje określony w Indywidualnym Planie Pomocy i Wsparcia dla każdego UP.
  3. Kursy opieki nad osobą zależną. Realizacja usługi pozwoli na uzyskanie przez opiekuna kompetencji w zakresie opieki nad osobą niesamodzielną, czego potwierdzeniem będzie wydany certyfikat.
  4. Warsztaty dotyczące obsługi platformy – opiekunowie osób zależnych przejdą szkolenia z zakresu funkcjonowania platformy poświęconej opiekunom nieformalnym/faktycznym osób niesamodzielnych i opiece, integrujących dostępne informacje.
  5. Grupy wsparcia (poprzez platformę, ale też stacjonarnie, utworzenie lokalnej grupy w każdej gminie). Udział opiekunów w spotkaniach ma na celu: lepsze radzenie sobie z emocjami, które towarzyszą opiece nad osobą niesamodzielną, przyjrzenie się własnym potrzebom, odreagowanie stresu związanego z opieką, poznanie przyczyn zachowań bliskiej osoby niesamodzielnej oraz wymianę doświadczeń z osobami w podobnej sytuacji i roli życiowej.
  6. Treningi psychospołeczne dla opiekunów – tematyka będzie dostosowana do potrzeb opiekunów objętych wsparciem.
  7. Wsparcie z zakresu dostępu do informacji (infolinia, platforma internetowa). Działania te realizowane są poprzez zapewnienie dostępu do portalu internetowego zawierającego forum, materiały e-learningowe oraz utworzenie centrum informacyjnego — infolinii za pomocą, której będzie można uzyskać informacje na temat organizacji opieki domowej, działalności przychodni, ośrodków dziennej opieki i innych miejscach oferujących wsparcie osobom niesamodzielnym i ich opiekunom.
  8. Spotkania informacyjno-edukacyjne z elementami integracji. Celem spotkania będzie wymiana doświadczeń pracowników służb zdrowia, pracowników socjalnych i innych służb. Spotkania będą miały charakter informacyjny, uzupełniająco będą informowały o projektowej platformie internetowej oraz będą miejscem wymiany doświadczeń uczestników projektu.
  9. Usługi asystenckie i opieka odciążeniowa w formie wsparcia w postaci opiekuna osoby zależnej dla osób niesamodzielnych, wsparcia asystenta osoby niepełnosprawnej dla osób niesamodzielnych oraz turnusów wytchnieniowych. Wsparcie w ramach usług odciążeniowych jest adresowane w pierwszej kolejności do osób z niepełnosprawnościami i osób niesamodzielnych, których dochód nie przekracza 150% właściwego kryterium dochodowego (na osobę samotnie gospodarującą lub na osobę w rodzinie), o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W przypadku osób przekraczających kryterium dochodowe, które korzystać będą z usług odciążeniowych zastosowane zostanie obligatoryjnie kryterium uwzględniające w szczególności sytuację materialną i rodzinną osób niesamodzielnych oraz ich opiekunów faktycznych, rodzaj usługi i specyfikę grupy docelowej.

Rekrutacja prowadzona jest w sposób ciągły przez cały czas trwania projektu.


Szczegółowe informacje w Biurze Projektu

ul. Partyzantów 23 (budynek SANIT2)

32-700 Bochnia

Godziny przyjmowania interesantów:

Od poniedziałku do piątku: 9.00 – 13.00

PROSIMY O WCZEŚNIEJSZY KONTAKT TELEFONICZNY W CELU UMÓWIENIA TERMINU SPOTKANIA

Kontakt telefoniczny: 662 598 232

E-mail: [email protected]


Wartość projektu ogółem: 1 212 456,00 zł

Dofinansowanie: 1 104 256,92 zł

Poziom dofinansowania: 91 %

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020.

Dokumenty do pobrania: